Digital Marknadsföring

Hur når jag ut till min målgrupp? Ska jag annonsera digitalt och hur gör jag det? Vad är det för skillnad på att annonsera i Facebook och i Google adwords? Hur gör jag ett nyhetsbrev? Några av de frågor mina kunder ställer sig. Jag hjälper dig att hitta rätt media för din digitala marknadsföring.

Facebook

Både AdWords och Facebook Ads Manager är auktionssystem för annonser på internet. Skillanden är , något förenklat, att i Google visas annonserna efter sökord och i Facebook efter kriterier som område, ålder, kön och intressen som är angivna på facebookanvändarnas sidor.  I både Facebook och i Google finns ett antal verktyg för att se statistik och för att kunna mäta resultatet av din annonsering.

Man kan marknadsföra sig på och via facebook på flera sätt.

  • En egen företagssida “Gillasida” där man knyter till sig de som är intresserade av ens verksamhet och där man har möjlighet att interagera med sina följare kontinuerligt..
  • Att skapa evenemang som man bjuder in till, olika typer av händelser kopplat till sin verksamhet
  • Att använda sig av Facebookannonsering i  Ads Manager och för det krävs det att man har en facebooksida.
    Läs mer om Ads Manager HÄR

Vad kostar det då?
Det kostar ingenting att starta en facebooksida, bjuda in till sin sida eller att skapa ett evenemang. När man annonserar betalar man för varje klick på annonsen den summa som man satt som max-summa eller mindre. Man gör helt enkelt upp en budget över hur mycket annonseringen får kosta och när kampanjen väl är startad kan man när som helt avsluta den, förändra annonsen eller max-summan som man vill.

 

Google

Både AdWords och Facebook Ads Manager är auktionssystem för annonser på Internet. Skillanden är , något förenklat, att i Google visas annonserna efter sökord och i Facebook efter kriterier som område, ålder, kön och intressen som är angivna på facebookanvändarnas sidor. I båda betalar man efter antal klick på annonsen. I både Facebook och i Google finns ett antal verktyg för att se statistik och för att kunna mäta resultatet av din annonsering.

Det är viktigt i Google AdWords att välja rätt sökord och sökfraser för din annonsering.

I Ad Words så kan man bestämma:

  • i vilka geografiska områden annonserna skall visas
  • vilka sökord som skall trigga annonserna
  • hur annonserna skall se ut och till vilka sidor de skall länkas
  • vad det får kosta per klick

Vad kostar det då`?
Det kostar ingenting att starta ett AdWordskonto. När man annonserar så betalar man för antal klick max den summa som man angett att man är beredd att betala. Man gör helt enkelt upp en budget över hur mycket annonseringen får kosta och när kampanjen väl är startad kan man när som helt avsluta den förändra annonsen eller max-summan som man vill.

Läs mer om Google Adwords HÄR

Nyhetsbrev

Ett digitalt nyhetsbrev är en målanpassad personlig annonssida via e-post , ett digitalt brev som har många kommunikativa fördelar. En av de viktigaste är möjligheten att leda trafik till din webbplats.

  • Du når många potentiella kunder snabbt och effektivt
  • Miljövänligt
  • Låg kostnad, ibland till och med gratis beroende på hur många du skickar till och hur många nyhetsbrev du vill skicka i månaden
  • Du kan genom statistik lätt mäta hur ditt brev tas emot, se vilka som öppnat och läst och sen klickat vidare till din hemsida
  • Lätt att målgruppsanpassa ditt innehåll
  • Ytterligare en säljkanal

Men….trots att ett nyhetsbrev är enkelt att skapa, du når ut till många och det är billigt är det ändå innehållet som är det viktigaste. Tydligt, snyggt och anpassat för rätt målgrupp.

 

WIX

WIX är ett av de verktyg jag använder för att skapa en hemsida men jag tar även upp det här då det är ett utmärkt verktyg för att skapa tillfälliga hemsidor eftersom det är gratis (i grundversionen)  och det är väldigt lätt att få ihop något snyggt snabbt vilket håller nere kostnaderna.

En tillfällig sida kan vara bra att skapa vid olika typer av inbjudningar (event, föreläsningar, bröllop, födelsedagar, mm) , tävlingar eller kundundersökningar, digitala professionella eller personliga presentationer eller CV.

Fördelen med en hemsida kontra nyhetsbrev är att du kan få mer än en sida, du kan förändra innehållet även efter sidan är publicerad och när sidan är inaktuell kan du lätt ta bort den.

Här är några exempel på tillfälliga digitala sidor:

Butiksinvigning
Workshop
Festival

Annan digital marknadsföring

Det finns många andra sätt att marknadsföra sig digitalt. Bloggar, Youtube, Podcasts, Twitter, Pinterest, Instagram, m fl. Jag har valt att beskriva några av de vanligaste men jag berättar gärna om du vill veta mer om något annat sätt.